Impact of Frame Rate in Augmented Reality for Mobile Devices

Authors

  • Silvio Ricardo Rodrigues Sanches Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Cléber Gimenez Corrêa Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Claiton Oliveira Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Joana Nascimento Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Keywords:

Augmented Reality, frame rate, mobile devices, ease-to-use

Abstract

Augmented Reality applications based on fiducial markers enable real-time interactions between users and virtual elements. Since these applications are computationally expensive, they must be carefully designed to run on mobile devices. Developers of applications for mobile platform must be concerned to deal with minimum limits for requirements such as the frame rate. The objective of this paper is to check whether there is a correlation between the frame rate and the ease-to-use the system, in addition to finding the minimum limit for this requirement. The results showed, first, there is a correlation between these factors, and, second, the minimum limit varies according to the type of interaction.

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Author Biographies

Cléber Gimenez Corrêa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Cléber Gimenez Correa possui graduação em Tecnologia em Processamento de Dados pela Faculdade de Tecnologia de São Paulo (FATEC) - Extensão Ourinhos (2002), mestrado em Ciência da Computação pelo Centro Universitário Eurípides de Marília (UNIVEM), mantido pela Fundação de Ensino Eurípides Soares da Rocha (2008) e doutorado em Engenharia de Computação pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (2015). Atualmente é professor na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus de Cornélio Procópio. Tem experiência nas áreas de: Interação Humano-Computador (incluindo interação háptica) e Realidade Virtual.

Claiton Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Claiton de Oliveira possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Londrina (2005), Mestrado e Doutorado pela Universidade de São Paulo em 2008 e 2012, respectivamente. Atualmente é professor na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus de Cornélio Procópio. Tem experiência na área de Processamento de Imagens e Visão Computacional.

Joana Nascimento, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Joana Nascimento é graduada (2016) em Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), onde desenvolveu projeto de iniciação científica, entre os anos de 2015 e 2016, no Campus de Cornélio Procópio. Possui experiência na área de Programação para Jogos e Realidade Aumentada com foco em aplicação de experimentos subjetivos para obtenção de medidas de percepção do usuário.

Published

2019-10-03

How to Cite

Sanches, S. R. R., Corrêa, C. G., Oliveira, C., & Nascimento, J. (2019). Impact of Frame Rate in Augmented Reality for Mobile Devices. IEEE Latin America Transactions, 17(2), 228–235. Retrieved from https://latamt.ieeer9.org/index.php/transactions/article/view/156